Myria beveelt aan om gezinsleden van begunstigden van internationale bescherming de mogelijkheid te bieden om hun aanvraag voor gezinshereniging in te dienen via communicatiemiddelen op afstand, en om de hoge kosten van de procedure te beschouwen als omstandigheden die het onmogelijk of buitensporig moeilijk maken om de visumaanvraag persoonlijk in te dienen.

Myria beveelt ook aan om de indiening van een aanvullend document bij de diplomatieke post via communicatiemiddelen op afstand mogelijk te maken.
Myria beveelt aan om financieringsmoeilijkheden te weerhouden als “bijzondere omstandigheden die de laattijdige indiening van de aanvraag objectief verschoonbaar maken”.
Tot slot raadt Myria aan om een laissez-passer af te leveren wanneer de prijs voor het verkrijgen van het nationaal paspoort excessief hoog is en onder vormen van corruptie valt.


Myria stelt vast dat de instanties bij de behandeling van de aanvraag geen rekening houden met de moeilijkheden die begunstigden van internationale bescherming en hun gezin ondervinden om alle kosten van de procedure te betalen.
Myria is evenwel van mening dat er al vanaf het begin van de procedure (bij de indiening) rekening moet worden gehouden met deze moeilijkheden. Het moet mogelijk zijn om de gezinsleden meer flexibiliteit te bieden door hen toe te staan de aanvraag voor gezinshereniging in te dienen via communicatiemiddelen op afstand, en om de hoge kosten van de procedure te beschouwen als omstandigheden die het onmogelijk of buitensporig moeilijk maken om de visumaanvraag in persoon in te dienen. Zoals het HvJ benadrukt in zijn hierboven aangehaalde arrest in de zaak-Afrin, is deze flexibiliteit des te noodzakelijker voor gezinsleden van begunstigden van internationale bescherming omdat voor hen strikte termijnen gelden voor het indienen van de aanvraag.
Hoewel Myria zich er terdege van bewust is dat een reis naar de diplomatieke post in een aantal gevallen niet kan worden vermeden (in het bijzonder voor de afname van de biometrische gegevens, voor een interview of voor de uitvoering van DNA-tests), zou een beperking van de aanwezigheid van de gezinsleden tot een enkel bezoek aan de diplomatieke post de kosten aanzienlijk verlagen.
Het gebeurt ook maar al te vaak dat de diplomatieke post eist dat de aanvullende documenten persoonlijk worden overhandigd bij de diplomatieke post of de dienstverlener, door het gezinslid of door een naar behoren gemachtigde derde, wat kosten met zich meebrengt in termen van reiskosten of betaling aan de derde. Deze documenten zouden evenwel gewoon via communicatiemiddelen op afstand kunnen worden verzonden.
Myria is voorts van mening dat deze financieringsmoeilijkheden, wanneer ze geobjectiveerd worden, moeten kunnen worden beschouwd als “bijzondere omstandigheden die de laattijdige indiening van de aanvraag objectief verschoonbaar maken”. Op die manier kunnen de gezinsleden blijven genieten van de gunstigere voorwaarden die gelden voor begunstigden van internationale bescherming als zij niet in staat zijn de kosten van de procedure te dekken en daardoor de voorziene termijnen in acht te nemen.
Myria nodigt de instanties ook uit om een laissez-passer af te leveren wanneer de prijs van de nationale paspoorten excessief hoog is en kan wijzen op vormen van corruptie.