Internationale bescherming
Asiel en subsidiaire bescherming. Dat zijn de twee belangrijkste vormen van internationale bescherming waarop vreemdelingen in nood recht hebben als ze in België aankomen. De verblijfsprocedure voor staatloze mensen is momenteel nog niet voldoende uitgewerkt. Nochtans is het hebben van een nationaliteit noodzakelijk om verschillende andere rechten te kunnen uitoefenen.
Wie kan asiel aanvragen?
Bij ernstige situaties biedt België een bescherming aan vreemdelingen. Personen die vervolging vrezen of die aantonen dat zij voor hun leven vrezen, kunnen om bescherming vragen. In België registreert de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) de asielaanvragen en beslist het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) erover. Die beslissing kan in beroep aangevochten worden bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen (RvV).
Erkende vluchteling
Asiel wordt toegekend aan mensen die vervolging vrezen omwille van hun ras, godsdienst, nationaliteit, politieke overtuiging of omdat ze tot een bepaalde sociale groep behoren. In hun land van herkomst kunnen ze geen bescherming krijgen. De precieze criteria liggen vast in de Conventie van Genève. Beantwoordt de aanvraag aan de Conventie-voorwaarden? Dan erkent het CGVS (of de RvV) de vluchtelingenstatus. In dat geval wordt ook vaak de term erkende vluchteling gebruikt.
Subsidiaire bescherming
Beantwoordt de aanvraag niet aan de Conventie-voorwaarden, maar loopt de aanvrager een reëel risico op ernstige schade als hij zou terugkeren naar zijn land (doodstraf, onmenselijke en vernederende behandelingen, ernstige bedreiging door willekeurig geweld of bij een internationaal of een binnenlands gewapend conflict)? Dan verleent het CGVS de status van subsidiaire bescherming.
Opvang
Tijdens hun asielprocedure hebben asielzoekers recht op een kwalitatieve begeleiding en op opvang (materiële hulp) zodat zij een leven kunnen leiden conform de menselijke waardigheid. Het Belgische opvangnetwerk wordt beheerd door Fedasil, in samenwerking met OCMW’s en verschillende ngo’s.
Staatloosheid
Staatlozen vormen in dat verband een extra kwetsbare groep van vreemdelingen. Toch bezitten wereldwijd zo’n 10 miljoen mensen geen nationaliteit. In 1961 sloten de Verenigde Naties het Verdrag tot Beperking van de Staatloosheid. In 2014 ondertekende België het.
![[Newsletter] Myriade mei 2023](/cache/made/files/Cijfer_van_de_maand_AfbeeldingNL_360_360_s_c1.png)
[Newsletter] Myriade mei 2023

Advies: de externalisatie van de asielprocedure
Op vraag van de Kamercommissie Binnenlandse Zaken heeft Myria een advies geschreven naar aanleiding van het wetsvoorstel DOC 55 3011/001 over de externalisatie van de asielprocedure naar ‘Deens model’.

Migratie in cijfers en in rechten: Jaarverslag Migratie 2022 in katernen
Voor het derde jaar op rij opteert Myria ervoor om zijn jaarverslag Migratie in cijfers en in rechten uit te brengen in katernen.
![[Nieuwsbrief] Myriade december 2022](/cache/made/files/Il_était_grand_temps_douvrir_ce_nouveau_chapitre__Myria_vous_souhaite_ses_meilleurs_voeux_pour_2023_(1)_360_360_s_c1.png)
[Nieuwsbrief] Myriade december 2022
In de laatste Myriade van 2022 focust Myria op het Jaarverslag Mensenhandel en mensensmokkel, een gezamenlijke nota over de opvangcrisis, nieuws van EMN, de eerste afgifte van een geboorteakte aan een metis en het overlijden van Paula D’Hondt.

Mensenrechteninstellingen trekken aan de alarmbel over de opvangcrisis
Myria, het Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens, de Federale Ombudsman, de Kinderrechtencommissaris en de Délégué général aux droits de l’enfant trekken in een gezamenlijke nota aan de alarmbel over de opvangcrisis voor asielzoekers in België.
![[Persbericht] Lessen uit het onthaal van Oekraïense vluchtelingen: aanbevelingen voor de overheden](/cache/made/files/pexels-sima-ghaffarzadeh-11322882_360_540_80_s_c1_360_360_s_c1.jpg)
[Persbericht] Lessen uit het onthaal van Oekraïense vluchtelingen: aanbevelingen voor de overheden
Zes mensenrechteninstellingen hebben aanbevelingen overgemaakt aan de federale en regionale beleidsmakers en privéactoren om de uitzonderlijke maatregelen en goede praktijken waarmee Oekraïense mensen op de vlucht in ons land werden onthaald ook toe te passen voor andere categorieën van personen.