Humanitaire en medische regularisatie
Machtigingen tot verblijf om humanitaire redenen en om medische redenen* worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn het twee heel verschillende zaken. In principe oordeelt de staatssecretaris voor Asiel en Migratie op basis van een discretionaire macht over het eerste. In de praktijk doet de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) dat. De machtiging tot verblijf om medische redenen is dan weer een vorm van bescherming, gebaseerd op internationale verplichtingen waaraan België gebonden is.
* Ze worden aangeduid met de officieuze term ‘regularisatie’, zoals heel vaak in de praktijk gebeurt.
Artikel 9bis: humanitaire regularisatie
In principe doet iemand zijn verblijfsaanvraag in het buitenland. Verblijft de persoon al (irregulier) in België en is het onmogelijk of bijzonder moeilijk om daarvoor naar zijn land van herkomst terug te keren? Dan kan de aanvraag in uitzonderlijke omstandigheden (ziekte, lopende procedures…) vanuit België gedaan worden. Artikel 9bis van de vreemdelingenwet ligt dan aan de basis. De machtiging tot verblijf om humanitaire redenen valt, in beginsel, onder de discretionaire bevoegdheid van de staatssecretaris voor Asiel en Migratie. In de praktijk beslist de DVZ of een vreemdeling al of niet in België mag verblijven.
Artikel 9ter: medische regularisatie
Artikel 9ter van de vreemdelingenwet ligt aan de basis van de machtiging tot verblijf om medische redenen. De wetgever legde hiervoor verschillende criteria vast zoals de ernst van de ziekte, de mogelijkheid om een gepaste behandeling te krijgen in het land van herkomst en de toegang tot zo’n behandeling. De DVZ beslist over een aanvraag tot medische regularisatie.

![[Nieuwsbrief] Myriade april 2025](/cache/made/files/Protocol_NPM_360_360_s_c1.jpg)
[Nieuwsbrief] Myriade april 2025
In de nieuwsbrief van april: Myria bij het gemeentebestuur van Aalter en bij de Minister van Asiel en Migratie, het recht op een gezinsleven van vreemdelingen en het samenwerkingsprotocol voor het nationaal preventiemechanisme tegen foltering.
![[Nieuwsbrief] Myriade maart 2025](/cache/made/files/Kamer_360_360_s_c1.jpg)
[Nieuwsbrief] Myriade maart 2025
Jaarverslagen 2024 voorgesteld in de Kamer, Myria aangesteld als autoriteit voor de bescherming van de grondrechten in het kader van de uitvoering van de AI Act en 13.702 Oekraïense immigranten werden geregistreerd in 2023.
![[Nieuwsbrief] Myriade februari 2025](/cache/made/files/2022_Bevolking_en_bewegingen_1_360_360_s_c1.png)
[Nieuwsbrief] Myriade februari 2025
In de nieuwsbrief van februari: Free Movement Bodies meeting, 11.763.650 inwoners in België, studie rond illegale tewerkstelling van derdelanders en het nationaal preventiemechanisme tegen foltering van het Verenigd Koninkrijk.
![[Nieuwsbrief] Myriade januari 2025](/cache/made/files/people_360_360_s_c1.jpg)
[Nieuwsbrief] Myriade januari 2025
In onze nieuwsbrief van januari: aantal verzoeken om internationale bescherming in 2024, grensoverschrijdende toegang tot de rechter voor arbeidsmigranten (ILO), bestelling van rapporten, verslag Commissie Migratiewetboek, EMN-publicatie over biometrische gegevens, onderwerpen van EMN-publicaties voor 2025.
![[Nieuwsbrief] Myriade november 2024](/cache/made/files/Note_Afrin_1_360_360_s_c1.jpg)
[Nieuwsbrief] Myriade november 2024
Publicatie van de vijfde katern van het jaarverslag, gewijd aan internationale bescherming, de nota “Eén jaar Afrin in de Belgische praktijk”, cijfer van de maand, EMN publiceert een “inform” en de resultaten van een “ad-hoc query”.
![[Nieuwsbrief] Myriade september 2024](/cache/made/files/2024_MYRIA_Droit_de_vivre_en_famille_1_360_360_s_c1.jpg)
[Nieuwsbrief] Myriade september 2024
Detachering, een belangrijk kanaal van mobiliteit voor derdelanders; gezinshereniging, nog altijd veel obstakels; een recordaantal aanmeldingen van vermoedelijke slachtoffers van mensenhandel én de opvangcrisis.