Zoek Aanbeveling
35 Aanbevelingenen Gevonden
Bied alle slachtoffers van mensenhandel een effectieve toegang tot het Bijzonder Fonds tot hulp aan de slachtoffers van opzettelijke gewelddaden - 2019/19
Gebruik de mogelijkheid om verbeurdverklaarde vermogensvoordelen toe te wijzen aan de burgerlijke partij om het slachtoffer te vergoeden voor de geleden schade - 2019/18
Voorkom secundaire victimisatie van slachtoffers door confrontaties tussen slachtoffers van seksuele uitbuiting en hun uitbuiters te vermijden - 2019/17
Confrontaties tussen slachtoffers van seksuele uitbuiting en beklaagden worden afgeraden om het risico op secundaire victimisatie te vermijden. Bij slachtoffers van economische uitbuiting is voorzichtigheid geboden en moet bij een confrontatie een advocaat aangesteld worden voor het slachtoffer.
Zorg voor een structurele financiering van de gespecialiseerde opvangcentra zodat ze hun opdracht ten volle kunnen vervullen, met name op het vlak van juridische begeleiding van slachtoffers 2019/16
Laat slachtoffers van mensenhandel voor juridische tweedelijnsbijstand in aanmerking komen tot aan het einde van de strafprocedure door het koninklijk besluit daarover aan te passen - 2019/15
Bij aanvang van de procedure zitten slachtoffers van mensenhandel, net als andere categorieën rechtzoekenden zoals asielzoekers, in een bijzonder kwetsbare situatie. Myria beveelt daarom aan om het koninklijk besluit van 18 december 2003 over de juridische tweedelijnsbijstand aan te passen om de slachtoffers van mensenhandel, van wie het statuut aanvankelijk was erkend na de eerste verklaringen voor justitie, tot na afloop van de strafprocedure tegenover de daders in aanmerking te laten komen voor juridische tweedelijnsbijstand. Bovendien moet in de belangrijkste Bureaus voor Juridische Bijstand in het land een lijst beschikbaar zijn van vrijwillige advocaten die gespecialiseerd zijn in bijstand aan slachtoffers van mensenhandel.
Bied slachtoffers van mensenhandel snel de bijstand van een advocaat - 2019/14
Myria beveelt de gespecialiseerde opvangcentra aan om tijdig een advocaat aan te stellen voor de slachtoffers die ze begeleiden. De advocaat moet zo snel mogelijk na het inleiden van de zaak worden aangesteld. Zo'n aanstelling kan in sommige gevallen ook nuttig zijn na het eerste verhoor van het slachtoffer in het kader van het vooronderzoek. In dat verband kan worden gedacht aan een wijziging van de multidisciplinaire omzendbrief uit 2016.
Geef meer bekendheid aan de multidisciplinaire omzendbrief inzake mensenhandel en met name de informatieplicht van de eerstelijnsdiensten 2019/13
Myria beveelt de Interdepartementale Coördinatiecel aan een praktische tool voor de eerstelijnsdiensten te ontwikkelen, over hun plicht om vermoedelijke slachtoffers van mensenhandel te informeren.
Maak van mensenhandel opnieuw een prioriteit op het terrein, door de eerstelijnsdiensten het nodige personeel en middelen ter beschikking te stellen - 2019/12
Myria beveelt de federale regering aan om voldoende menselijke en financiële middelen vrij te maken en toe te kennen aan de politie- en inspectiediensten, om van de strijd tegen mensenhandel een echte prioriteit te maken, en niet alleen op papier.
Stabiliseer en bestendig Myria - 2019/12
Myria pleit voor een einde aan de lineaire besparingen tegen 2020, en dat het koninklijk besluit van 29 juli 2013 volledig gerespecteerd wordt.
Unia en Myria vragen de Belgische overheden om de richtlijn 2014/54 nauwgezet om te zetten en om de beide aangeduide raadgevende instanties op een voldoende en duurzame manier te financieren zodat ze hun nieuwe taken kunnen vervullen.
Myria schat dat deze missie een aanvullende financiering van € 200.000 / jaar vereist.
Creëer een Nationaal mensenrechteninstituut op volgens de Principes van Parijs - 2019/11
Unia werd onlangs door de Internationale alliantie van mensenrechteninstituten (GANHRI) als nationale mensenrechteninstelling met status B erkend. Ter herinnering: tot 2014 - het jaar van de opsplitsing in Unia en Myria - was het voormalige Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding erkend als mensenrechteninstelling met status B. Als voor het einde van de legislatuur geen nationaal mensenrechteninstituut wordt opgericht, moeten de volgende regeringen en parlementen deze oude belofte waarmaken. Voor Unia en Myria moet een nationaal mensenrechteninstituut de volgende kenmerken hebben:
• rechtspersoonlijkheid;
• eigen middelen en personeel;
• interfederaal statuut door een samenwerkingsakkoord tussen alle entiteiten;
• voldoen aan de Principes van Parijs (mandaat, structuur enz.) zodat het met een status A kan worden erkend;
• rekening houden met de bestaande instellingen die qua statuut en mandaat deels voor mensenrechten verantwoordelijk zijn en hen bij dit instituut betrekken;
• oprichting van het instituut gebeurt in overleg met het maatschappelijk middenveld.