Uit politie-intercepties in binnen- en buitenland bleek dat de internationale bende betrokken was bij meer dan vijftig smokkeltransporten die vaak verliepen in mensonterende omstandigheden. De Belgische cel was gespecialiseerd in het verbouwen van voertuigen waarmee ze transmigranten in geheime bergruimtes vervoerden.

Myria – dat alleen bevoegd is voor de tenlastelegging mensensmokkel – stelde zich burgerlijke partij in de zaak die geopend werden door het federaal parket.

Internationale samenwerking

Het internationaal smokkelnetwerk was actief in verschillende EU-landen en werd ontmanteld door Belgische onderzoekers in samenwerking met Europol en Eurojust. Een uitgebreid Joint Investigation Team (JIT) werkte op dit dossier. De politie deed interventies in de zeehavens van Nederland, Frankrijk en in het Verenigd Koninkrijk. Ook in Kroatië, Griekenland, Bulgarije, Hongarije, Servië en Oostenrijk vonden gelijkaardige acties plaats. De eindbestemming van de smokkeltransporten was altijd het Verenigd Koninkrijk. In België fungeerden verschillende goedkope hotels als safehouses voor de gesmokkelden. Het zijn de smokkelaars die in België opereerden die nu terechtstaan voor de correctionele rechtbank in Gent.

De leiders van deze internationale smokkelbende waren Afghanen en Irakezen die in Turkije en het Verenigd Koninkrijk verbleven. Voor de Belgische cel waren vooral Bulgaren actief op verschillende echelons van de organisatie.