Zoek Aanbeveling

40 Aanbevelingenen Gevonden

Verankering van een bindende procedure voor gezinshereniging krachtens artikel 8 EVRM en 17 van de richtlijn gezinshereniging

26 juni 2018
Myria beveelt aan in de regelgeving een bindende standaardprocedure te verankeren zodat bij de behandeling van een verzoek gezinsghereniging, in het geval strikt genomen de wettelijke voorwaarden voor de gezinshereniging niet (volledig) vervuld zijn: Er de verplichting is om systematisch en terdege onderzoek te doen naar de vraag of een weigering van het verblijfsrecht geen risico van een schending van artikel 8 EVRM met zich meebrengt; Er de verplichting is systematisch overeenkomstig artikel 17 van de gezinsherenigingsrichtlijn elk verzoek individueel te beroordelen en daarbij alle relevante factoren in aanmerking te nemen inclusief de aard en de hechtheid van de gezinsband.

Het recht op gezinshereniging toestaan aan de NBMV die tijdens of de asielprocedure meerderjarig werd - 2018/5

26 juni 2018
Myria beveelt aan dat, in overeenstemming met het arrest van het HvJ over deze kwestie, de Belgische praktijk en wet meteen gewijzigd wordt zodat de NBMV, erkend als vluchteling of met subsidiaire bescherming, die minderjarig was op het ogenblik van de asielaanvraag, maar tijdens of na hun procedure meerderjarig worden, nog steeds het recht op gezinshereniging kan uitoefenen wanneer de aanvraag daartoe wordt ingediend binnen een termijn van 12 maanden na de toekenning van de beschermingsstatus, en dat een overgangsmaatregel wordt voorzien voor diegenen die in het verleden het recht op gezinshereniging hebben mislopen, waarbij in de individuele gevallen rekening zou gehouden kunnen worden met de leeftijden en de effectief beleefde familiebanden tussen de jongere en zijn ouders.

Het bestaande cascadesysteem inzake documenten breder toepassen - 2018/9

26 juni 2018
Myria beveelt aan artikel 12bis §5-6 Vw. meer systematisch toe te passen, met name door meer gebruik te maken van het bestaande cascadesysteem en het ruimer toe te passen dan in de huidige praktijk. Myria beveelt aan het wettelijk cascadesysteem uit te breiden naar de andere vereiste documenten in het kader van de gezinshereniging die geen betrekking hebben op de gezinsbanden, maar waarbij ook een contact met de autoriteiten vereist is. En wettelijk verankeren dat ook in deze gevallen een weigering niet louter gebaseerd mag worden op het gebrek aan deze (officiële) documenten. Myria beveelt aan het cascadesysteem en de nodige flexibiliteit inzake bewijsstandaard en bewijslast ook toe te passen bij de indiening van de aanvraag (door de ambassades en door DVZ in een later stadium bij de officiële inontvangstname), om niet onnodig de aanvragen te laten vertragen.

Garanties rond leeftijdsbepaling versterken - 2018/10

26 juni 2018
Myria beveelt aan dat: Wanneer DVZ beslist de officiële akte die de leeftijd aantoont niet te aanvaarden, dit afdoende motiveert, in overeenstemming met de regels van het internationaal privaatrecht; Om wettelijk te verankeren dat, in het geval van een gezinshereniging met een erkend vluchteling of subsidiair beschermde, een weigeringsbeslissing niet louter gebaseerd mag worden op basis van het gebrek aan (authentieke) documenten die de leeftijd aantonen: in dat geval moet hetzelfde cascadesysteem toegepast worden als datgene dat van toepassing is op de situatie van het gebrek aan documenten die de familiebanden aantonen; Bij twijfel over de leeftijd, het voordeel van de twijfel toegekend wordt aan de aanvrager. Aldus kan enkel een situatie van manifeste twijfel over de leeftijd, een rol spelen bij de beoordeling van de aanvraag; Een systeem van multidisciplinaire evaluatie van de leeftijd moet worden ingebouwd, met duidelijke standaarden en uitgevoerd door een onafhankelijke instantie en niet enkel gebaseerd op een medisch onderzoek; Wanneer er een medisch aspect wordt toegevoegd aan deze evaluatie, deze enkel te laten uitvoeren mits toestemming van de aanvragers of officiële voogd en in overeenstemming met de pertinente medische en ethische standaarden. De foutenmarge moet daarbij ook telkens in rekening genomen worden, in het voordeel van de betrokkene.

Een recht op gezinshereniging mogelijk maken voor de ouders van een kind dat internationale bescherming geniet (maar begeleid is) of in bepaalde andere situaties voor ouders van kinderen met een verblijfsrecht op een andere basis - 2018/11

26 juni 2018
Myria beveelt aan een wijziging van de regelgeving te overwegen zodat, voor nader te bepalen categorieën of in behartenswaardige situaties, een verblijfsrecht mogelijk wordt gemaakt voor de ouder(s) van kinderen-derdelanders (zoals voor ouders van kinderen met een verblijfsstatuut op basis van een humanitaire of medische regularisatie of in het kader van een duurzame oplossing, en zoals voor ouders van begeleide erkende vluchtelingen of subsidiair beschermden).

Gebruik maken van lagere bewijsstandaard in gezinshereniging - 2018/8

22 juni 2018
Naar het voorbeeld van de asielprocedure, het voordeel van de twijfel en een lagere bewijsstandaard toe te passen op procedures gezinshereniging met begunstigden van internationale bescherming. Een lagere bewijsstandaard, met name het voldoende achten dat deze aspecten “geloofwaardig” en “waarschijnlijk” werden gemaakt, eerder dan een absoluut bewijs te vereisen en dit zowel bij de beoordeling van de onmogelijkheid om documenten te verkrijgen (die in bepaalde gevallen ‘vermoed’ moet worden), als bij de beoordeling van de familiebanden zelf.